Poradnia dla Dzieci z Autyzmem to placówka diagnostyczno-terapeutyczna specjalizująca się we wspomaganiu rozwoju osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz wspieraniu ich rodzin. Celem oddziaływań terapeutycznych jest, zgodnie z podejściem rozwojowym, stymulowanie rozwoju dziecka w celu uruchomienia naturalnych mechanizmów rozwojowych oraz kompensowanie istniejących deficytów. Pracę terapeutyczną w Poradni cechuje indywidualizacja programu terapii.
W naszej Poradni diagnozę przeprowadza zespół specjalistów, w skład którego wchodzą: lekarz – specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży lub lekarz w trakcie tej specjalizacji, psycholog, pedagog specjalny lub logopeda (doświadczeni diagności osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju).
Diagnoza jest przeprowadzana wg kryteriów Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10. Zgłoszenie na diagnozę odbywa się za pośrednictwem elektronicznego formularza.
Aby rozpocząć diagnozę z NFZ potrzebne jest skierowanie od lekarza ubezpieczenia zdrowotnego
(każdy lekarz udzielający świadczeń w ramach umowy z NFZ)
Poradnia umieszcza Pacjenta na liście oczekujących w dniu zgłoszenia na podstawie skierowania
(tylko skierowanie do miejsca o kodzie 1708: Poradnia dla osób z autyzmem dziecięcym):
– w przypadku wersji elektronicznej na podstawie e-kodu
– w przypadku wersji papierowej na podstawie skierowania papierowego.
Dotyczy skierowania w formie papierowej: Pacjent jest zobowiązany dostarczyć świadczeniodawcy oryginał skierowania, jeżeli nie ma go przy sobie w dniu zapisu do kolejki w postaci papierowej, nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu na listę oczekujących, pod rygorem skreślenia z listy oczekujących.
Podstawa prawna: art. 20 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.)
Procedura diagnostyczna obejmuje kilka spotkań w następującej kolejności:
1. Wizyta lekarska – obserwacja dziecka i wywiad medyczny z rodzicami /opiekunami prawnymi.
Na spotkanie należy dostarczyć (w formie elektronicznej) następujące dokumenty:
UWAGA: Jeżeli nie ma możliwości przeprowadzenia wywiadu medycznego z lekarzem w obecności dziecka, prosimy o zapewnienie opieki nad pacjentem w poczekalni.
2. Spotkanie z dwójką diagnostów
3. Spotkanie z dwójką diagnostów
4. Wielospecjalistyczna diagnoza
spotkanie z całym zespołem diagnostycznym – kontynuacja obserwacji i wywiadu rozwojowego dziecka.
5. Wizyta lekarska – przekazanie diagnozy.
6. Spotkanie po diagnozie
spotkanie dla rodziców /opiekunów prawnych dziecka, które uzyskało diagnozę z całościowych zaburzeń rozwoju. Omówienie wyniku diagnozy.
Przeprowadzamy badania poziomu kompetencji poznawczych dzieci i młodzieży przy użyciu takich narzędzi jaki Skala Inteligencji Stanford – Binet 5, Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera.
Badanie psychologiczne obejmuje dwa oddzielne spotkania.
Konsultacje dla rodzin to podstawowa forma opieki oferowana przez Poradnię. Zespół konsultacyjny obejmuje opieką dziecko i ustala, we współpracy z rodzicami, aktualne cele terapii.
W czasie spotkań z zespołem odbywających się co ok. 3 miesiące terapeuci obserwują dziecko i zbierają od rodziców informacje dotyczące jego aktualnego funkcjonowania. W zależności od potrzeb rodziców opracowują indywidualny program terapeutyczny do realizacji na terenie domu przez rodziców lub zalecenia terapeutyczne będące odpowiedzią na aktualne potrzeby dziecka.
Podczas kolejnych spotkań konsultacyjnych systematycznie kontrolowane są postępy rozwojowe, a program odpowiednio do nich modyfikowany. Zespół konsultacyjny doradza też w kwestiach technik i metod terapii adekwatnych dla dziecka (uwzględniając aktualny etap rozwoju), planowania form edukacji oraz działań wychowawczych.
Zespoły konsultacyjne są dwuosobowe, składają się z psychologów, pedagogów i logopedów. Rodzice są zobowiązanie do potwierdzenia udziału najpóźniej na dwa dni przed wyznaczonym terminem.
Zajęcia indywidualne realizowane są na podstawie indywidualnie dostosowanego programu uwzględniającego potrzeby i możliwości dziecka. Oddziaływania terapeutyczne bazują na pracy w podejściu rozwojowym, w którym poprzez zabawę wzmacnia się kompetencje społeczne i komunikacyjne dziecka.
Zajęcia terapeutyczne prowadzone są przez specjalistów – psychologów, pedagogów specjalnych i logopedów.
Zajęcia grupowe dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym to forma zajęć w trakcie, których w grupie 5-8 osobowej poszerzana jest wiedza społeczna uczestników oraz ćwiczone są praktyczne umiejętności społeczne. Udział w zajęciach poprzedzony jest kwalifikacjami do grupy, których celem jest diagnoza aktualnej wiedzy społecznej uczestników oraz mechanizmów, za pomocą których gromadzą tą wiedzę. Zajęcia rozpoczynają się po zebraniu grupy uczestników.
Ilość miejsc jest ograniczona. O doborze uczestników grup decydują specjaliści Poradni.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |